Ekspertai atsako: ar didelės elektromobilio eksploatavimo išlaidos

Gerai žinome, kad elektromobiliai – ekologiški, tylūs. Tačiau, be akivaizdžių skirtumų, susijusių su išmetamu kenksmingų teršalų kiekiu, yra ir kitų veiksnių, rodančių ryškius skirtumus tarp vidaus degimo variklius turinčių automobilių ir elektromobilių bei galinčių daryti įtaką transporto priemonės naudotojo apsisprendimui pirkti elektromobilį.

Pigesnė priežiūra, efektyvesnis gerokai pigesnės energijos naudojimas, sparčiai besiplečianti viešoji įkrovimo infrastruktūra – tai labai svarbūs veiksniai, kuriuos turi įvertinti perkantys naują ar naudotą automobilį.

Mažiau judančių dalių – paprastesnė priežiūra

Vidaus degimo variklį sudaro daug dalių, tad logiška to pasekmė – automobilio priežiūra yra brangesnė. Labai daug komponentų yra judantys, o tai reiškia, kad reguliariai reikia keisti tepalus, filtrus, dirželius ir kitas vidaus degimo varikliu varomiems automobiliams būdingas, greičiau besidėvinčias dalis.

Kadangi elektromobilių varikliuose įrengta net dešimt kartų mažiau judančių dalių – jiems nereikia tepalų, juose nėra generatoriaus dirželio, tepalo filtrų – todėl mažesnė gedimų tikimybė, bet to, sumažėja ir tikimybė, kad dėl vieno komponento gedimo automobilį teks gabenti į servisą.

Vis dėlto tinkamai ir laiku atlikta elektromobilio profilaktinė patikra taip pat yra reikalinga.

Elektromobiliai energiją naudoja efektyviau

Elektros varikliai daugiau nei 85 proc. elektros energijos paverčia į mechaninę energiją arba judesį, o vidaus degimo varikliai – tik 40 proc. ir mažiau.

Elektromobiliai turi daugiapakopes energijos rekuperacijos sistemas, leidžiančias efektyviau atgauti elektros energiją stabdant, riedant ar važiuojant nuokalne. Be to, šiuolaikiniuose elektromobiliuose įdiegiamos pagalbos greitkeliuose ar spūstyse informacinės sistemos, leidžiančios lengviau pritaikyti važiavimo greitį prie esamų eismo sąlygų ir drauge dar labiau sumažinti sunaudojamos energijos kiekį.

Skaičiavimai rodo, kad vienam kilometrui įveikti elektromobilis sunaudoja vidutiniškai 5 kartus mažiau energijos nei benzinu varomas automobilis. Taigi, kaip toli elektromobilis gali nuvažiuoti vienu įkrovimu, priklauso ne tik nuo baterijos talpos ir eismo sąlygų, bet ir nuo važiavimo įpročių, t. y. kaip efektyviai vairuotojas išnaudoja galimybę važiuojant kelyje įtraukti elektromobilio bateriją.

Elektromobiliu važiuoti pigiausia

Elektromobilio įkrovimo kaina priklauso nuo to, kur jis kraunamas. Šiuo metu Lietuvos energetikos agentūros skelbiamais 2023 metų II ketvirčio duomenimis, elektriniu automobiliu važiuoti gerokai pigiau nei automobiliu su vidaus degimo varikliu. Pavyzdžiui, lengvuoju keleiviniu elektromobiliu 100 km nuvažiuoti kainuoja 4,37 Eur, dyzelinu varomu automobiliu – 7,81 Eur, benzinu – 11,23 Eur.

Viešosiose įkrovimo stotelėse kilovatvalandės kaina gali svyruoti nuo 0 iki 0,80 Eur.

„Įkrovimo paslaugos kainai įtaką daro įkrovimo prieigų galia, vieta bei skaičius, aptarnaujamų elektromobilių skaičius. Šiuo metu mūsų šalyje yra registruota daugiau kaip 40 įkrovimo paslaugas teikiančių operatorių, tikimės, kad ateityje jų skaičius dar didės, o įkrovimo paslaugų kaina taps patrauklesnė ir dėl didesnės konkurencijos“, – sako Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės vyresnioji patarėja Aistė Gasiūnienė.

Kalbant apie nuvažiuojamo kilometro kainą, ne mažiau svarbu įvertinti, kokios yra galimybės įkrauti elektromobilį būnant namuose ar darbe.

Šiuo metu pats palankiausias, patraukliausias būdas elektromobilį įkrauti privačiai, naudojant atsinaujinančių išteklių elektros energiją, t. y. namie ar biure, turint nuosavą saulės elektrinę, tada nuvažiuoto kilometro kaina yra pati mažiausia.

Mėnesio ir metinės elektromobilio priežiūros išlaidos

Elektra varomas transportas dažniausiai yra prižiūrimas kitaip ir genda kitaip. Elektromobilių baterijos nereikalauja nuolatinės priežiūros, paprastai baterijoms suteikiama 8 metų garantija.

Elektromobilių techninė priežiūra dažniausiai atliekama kartą per dvejus metus, benzininių ar dyzelinių automobilių – nuvažiavus 15–20 tūkst. kilometrų, t. y. 1–3 kartus per metus.

Nors dėl baterijos elektromobiliai yra sunkesni, tačiau jie turi regeneracinę stabdžių sistemą, taigi greitas stabdžių nusidėvėjimas elektromobiliuose yra mažai tikėtinas. Tiesa, dėl didesnės masės elektromobilio padangų protektorius nusidėvi greičiau nei įprasto automobilio.

Norint elektromobilio salone išlaikyti aukštos kokybės orą ir komfortišką atmosferą, salono oro filtras turėtų būti keičiamas ne rečiau kaip kartą per metus. Tam, kad elektromobilis veiktų ilgiau ir sklandžiau, retkarčiais būtina atnaujinti jame esančią programinę įrangą.

Prie mėnesinių ir metinių techninės priežiūros išlaidų taip pat reikėtų pridėti visas paslaugas, kuriomis naudojasi elektromobilio vairuotojas. Tai gali būti automobilio plovimas ir valymas, automobilio kėbulo dažų padengimas apsaugine plėvele ir pan., tačiau šių paslaugų kaina yra tokia pati, kaip ir prižiūrint automobilį su vidaus degimo varikliu.

Turėti ar nuomotis elektromobilį?

Elektromobilio eksploatavimo išlaidas galima sumažinti pirmiausia atsakingai renkantis ne tik jo įkrovimo būdą, bet ir ekonomiškai jį vairuojant, laiku ir tinkamai atliekant jo būtinąją techninę priežiūrą.

„Atėjo laikas atsakingai kiekvienam įvertinti, ar atsisakyti taršaus automobilio ir jį pakeisti kitu mažiau taršiu, ar nuosavo automobilio išvis neturėti ir naudotis vis didėjančiomis įvairiomis kitomis keliavimo alternatyvomis – važiuoti autobusu, dviračiu, paspirtuku, pagal susitarimą prireikus važinėti darbovietės elektromobiliu arba naudotis automobilių nuomos ar dalijimosi paslauga.

Beje, automobilių nuomos ir dalijimosi paslaugas teikiančios bendrovės taip pat siūlo nemažą elektromobilių pasirinkimą. Be to, nuomojantis elektromobilį ar juo dalijantis, nereikia galvoti apie įkrovimo kainą, vietą, kur jį pastatyti miesto centre ar miegamajame mikrorajone, vasarinių ir žieminių padangų keitimą ar techninę automobilio priežiūrą. T

Todėl, įvertinus eksploatavimo išlaidas, energijos sunaudojimo efektyvumą, priežiūrą, skatiname rintis elektromobilius“, – pabrėžia A. Gasiūnienė.

Ši publikacija – Susisiekimo ministerijos vykdomos komunikacijos kampanijos „Persėsk į elektromobilį“ dalis.